Väggdekor, väggord och väggtexter i vinyl för ditt hem. Låga priser och snabba leveranser! Varukorg
     ROX MEDIA     Brohuset 1016     264 54 Ljungbyhed     076-324 33 20     info@roxmedia.se     www.roxmedia.se
Rox Vinyldekor Webbutik

Kepsar
Muggar

Väggord / Väggtexter / Väggdekorer

Våra dekorer är precisionsutskurna av en datorstyrd skärmaskin i mycket tunn självhäftande vinyl med matt yta, som är särskilt lämplig för användning inomhus.

De fäster på de flesta jämna, släta underlag. På målad väv eller tapet med kraftig struktur kan det vara svårt att få vinyldekorerna att fästa och på murade väggar, tegelväggar och liknande fäster de vanligtvis inte så bra. Sätt inte upp väggdekorer på nymålade ytor - låt färgen torka minst 2-3 veckor innan uppsättning. Om dekor monterats på papperstapet finns viss risk att tapet kan lossna då dekoren tas bort och i sällsynta fall att tapet kan fastna på appliceringsfilmen vid uppsättning.
Den dag Du vill ta bort Din dekor går det lättare om den först värms upp med en hårfön.

Väggdekorer skall sättas upp inom 14 dagar efter leverans eftersom vidhäftningen mellan appliceringsfilm och dekor försämras med tiden och kan göra det svårt att få dekoren att lossna från bakgrundspapperet.

Det går bra att beställa en liten provdekor från oss utan kostnad om Du vill prova på Ditt underlag!

Storlekar anges alltid i bredd x höjd och mäts mellan den punkt på dekoren som är längst till vänster och längst till höger respektive överst och underst.

Vid leverans består dekoren av 3 lager:
Väggdekor uppbyggd av 3 lager

Montering

Se till så att underlaget är rent och torrt.
 Mät ut var dekoren ska sitta så den kommer rakt - använd t.ex. ett vattenpass. Om under-laget tillåter kan man märka ut svagt med en blyertspenna, och sedan sudda bort detta.
 Lägg dekoren på en plan yta och skrapa med en vinylskrapa eller t.ex. ett kreditkort, från centrum och ut mot sidorna med medelhårt tryck. Detta för att få bort eventuella luftbubblor som bildats under transporten och för att få vinyldekoren att fästa bättre mot appliceringsfilmen.
 Lägg dekoren med bakgrundspapperet uppåt och dra sedan sakta och försiktigt bort bak-grundspapperet från dekoren. Dra i en vinkel längs med dekoren och inte uppåt! Själva dekoren skall sitta kvar på den genomskinliga appliceringsfilmen! Om någon del av dekoren inte lossnar från bakgrundspapperet, vik tillbaka och gnugga extra på detta ställe med skrapa eller fingrar!
 Placera appliceringsfilmen med dekoren på väggen (eller annat ställe) och skrapa igen från centrum och ut mot sidorna. Är det en stor dekor rekommenderar vi att man är två personer - fäst då först dekoren i överkant medan en person håller den undre delen av dekoren ut från väggen. Skrapa sedan nedåt och ut mot sidorna en bit i taget.
 Börja i ett hörn och dra nu sakta och försiktigt bort appliceringsfilmen. Dra i en vinkel längs med väggen, inte utåt! Om någon del av dekoren inte fastnat på väggen, vik tillbaka filmen och skrapa mer eller gnugga hårt med fingrarna! Det kan även hjälpa att "rulla" filmen lite fram och tillbaka!

Monteringsvideo

Nedan kan Du se en monteringsvideo från en amerikansk tillverkare:

FAQ - Vanliga frågor

Kan jag sätta mina dekorer var som helst?

Dekoren lossnar inte från bakgrundspapperet!

Lägg dekoren plant. Ta Din vinylskrapa, kontokort eller liknande och skrapa ovanpå den genomskinliga appliceringsfilmen. Akta så att du inte veckar varken dekor eller film. Prova igen att dra bort bakstycket.

Dekoren fastnar inte på väggen!

Vik tillbaka appliceringsfilmen igen och skrapa/gnugga mer eller prova att "rulla" filmen fram och tillbaka! Dra försiktigt bort filmen igen.

Kan jag flytta på min dekor?

Nej den är inte flyttbar. Dekoren innehåller oftast små och fina bokstäver och detaljer som sitter samman, att det är omöjligt att flytta den utan att den går sönder.

Det blev ett fel i min beställning!

Så fort du upptäckt ett eventuellt fel, maila oss! Om ordern inte redan är expedierad så hjälper vi dig!